Jazz » Jazz improvizáció tanfolyam »

Jazz improvizáció 1.

1. feladat

Az improvizáció (rögtönzés) fogalmát egy tanulónak először a gondolkodás szintjén kell megértenie. Mit is jelent ez? Minden olyan információt meg kell szereznie, ami segít abban, hogy egy adott dal akkordkörére miket és hogyan játszhat. Az akkordkör, más néven harmóniaváz a dal kísérete és erre a kíséretre szoktak improvizálni a zenészek. Meg kell ismerni tehát a harmóniákat és a rájuk játszható hangokat. A harmónia legegyszerűbb formája a hármashangzat. Másképpen mondva három vagy háromnál több hang egyidejűleg való megszólaltatását akkordnak vagy harmóniának nevezzük. Két fő akkordfajtával, a dúrral és a mollal fogunk ebben a leckében foglalkozni. Az improvizációs példák a Take The „A” Train jazz sztenderd dal első részének akkordkörére szólal meg. Öt különböző harmónia (C major 7, D dúr 9, D moll 7, G dúr 7, A dúr 7) szólal meg az első részben. Az akkordok jelölése bonyolultnak tűnhet, de ahogyan összeáll a kép ezekről a harmóniákról, számodra is ki fog derülni, hogy semmilyen nehézséget nem hordoznak magukban ezek a betűk és számok.

Elsőként tehát hármashangzatokkal fogunk improvizálni. Az alap hármashangzat annyit jelent, hogy egy adott hangsor bármelyik hangjáról indítva megszólaltathatod az első, harmadik és ötödik hangot. Nézzünk egy példát! A C dúr hangsor a maga dúros szerkezetével így néz ki: C, D, E, F, G, A, B, C. Az első, harmadik és ötödik hangja C-ről kezdve tehát: C, E, G. Ez egy dúr akkord, méghozzá egy C dúr. A dúrosságát az első és a második hang (C, E) közötti hangtávolság dönti el. A jazz alapritmikája triolás, így a nyolcadokat blues lüktetéssel kell játszani. A triolás lüktetésről az Alapritmusok és szünetek című leckében olvashatsz. Így fog tehát kinézni a dúr hármashangzat szólóban lejátszva.