Készségek » Ritmusgyakorlatok tanfolyam »

Alapritmusok és szünetek

A tizenhatod

A dupla szótagos számolással csak nyolcadokig tudunk kalibrálni. Egy negyedben négy darab tizenhatod van, így most a négy szótagú szavakat (számneveket) kell használnunk, amit a magyar nyelvi lehetőségünk kínál fel. A tizenhatodokra tehát így számolunk: e-gye-sé-vel ke-te-sé-vel hár-ma-sá-val né-gye-sé-vel. Egy negyed alatt négy szótagot kell kimondanod és ezzel érezni is fogod a tizenhatodok lüktetését.
Lassú tempóban gyakorold, tapsolva vagy le-föl pengetve! Ha ebben a tempóban problémát okoz a pengetés, akkor A pengetés alapjai lecke nagyon sok mindenben segíthet.

Gyakorlat:

Vizsgáljuk meg, hogy a tizenhatodok összevonásából (átkötés) milyen ritmusképletek adódhatnak:

1. Átkötéssel:

Összevonva:

A két tizenhatod összevonva egy nyolcad értékű hang lesz. A számolás e-gye-het ke-ttö-höt hár-ma-hat né-gye-het:

2. Átkötéssel:

Összevonva:

A számolás: e-he-gyet ke-he-tőt há-hár-mat né-hé-gyet:

3. Átkötéssel:

Összevonva:

A számolás itt ugyanaz, mint a tizenhatodoknál, csak az első, második és a negyedik szótagra pengetünk (le-föl-föl). A ritmusképlet neve: szinkópa. Számolás: e-gyesé-vel ke-tesé-vel hár-masá-val né-gyesé-vel:

4. Átkötéssel:

Összevonva:

Ha az előző részekben megértetted a pont szerepét, akkor most nem lepődsz meg ezen a ritmusképleten. A számolás itt is tizenhatodos, de csak az első és a negyedik szótagra pengetünk. Számolás: egyesé-vel kettesé-vel hármasá-val négyesé-vel:

Szüneteket beszúrva a tizenhatodok közé ezeket a képleteket kapjuk:

A szüneteket is összevonhatjuk. Nincs több variációja a tizenhatodos összevonásoknak egy negyeden belül. Ne ijedj meg, nem kell ezt kívülről megtanulnod, elég ha érted az összevonásokból adódó lehetőségeket. Gondolj arra, hogy mindegyik jelhez tartoznak szótagok. Ha nem ugrál a szemed össze-vissza, azaz képes vagy azt nézni, amelyiknek a szótagját (szótagjait) kimondod, nem lesz nehéz a szünetben csendben maradni a hangnál pedig pengetni. Tartsd mindig a szemed az aktuális jelen és ne kalandozz! Gyakori jelenség az, mikor a diákjaim elé tett kotta a bonyolult ritmusvariációk miatt „pánikhangulatot” kelt, pedig az összes ott szereplő jelölést ismerik, tudják és mégsem sikerül hibátlanul lejátszaniuk. Ennek az oka a már előbb említett hiba, amikor is a szemed túlságosan elől jár és nem azt nézi, amit kellene.