Készségek » Ritmusgyakorlatok tanfolyam »

Alapritmusok és szünetek

A kis triola

Az eddigi tanulmányaid szerint a negyedet kettő, négy vagy nyolc felé lehet osztani és a további ritmikák ezekből a lehetőségekből adódnak. Ezek voltak a páros osztások. Páratlan felosztások is vannak, sőt, jó néhány zenei műfaj csak ebben tud létezni (swing, blues, shuffle, buggie-wuggie, stb.). A hármas osztás ezeknél a stílusoknál elengedhetetlen, hiszen pont ezen alapul a jellegzetes lüktetésük. Osszuk hát föl a negyedeket három egyenlő értékre! A számolás így hangzik: egy-gyen-ként ke-ttőn-ként hár-man-ként né-gyen-ként. A három szótagot egyenletesen, megállás nélkül kell kimondanod a negyed alatt.

Játszd le a következő gyakorlatot úgy, hogy a negyedek alatt is triolákat számolsz, de csak a triola első szótagára ütsz. Ez segít a triolák lejátszásában, mivel már jó előre lükteted a hármas osztást.

Ha a triola első hangját rákötjük a másodikra, megkapjuk a blues lüktetést.

Az átkötés összevonja a hangok értékét (ugye ezt így tanultuk), ezért azt másképp is lehet jelölni.

Azt hiszem, most már nem okozhat problémát az, ha szüneteket látsz a hang helyett.

Nehezebb feladat az, ha a triolák előtt nyolcadok állnak. Ebben az esetben nem tudod a három szótagos előszámolást használni, hiszen a nyolcad páros ritmikai kép (kivétel 6/8, 9/8, 12/8, stb.). Nézzük, mi a teendő ilyen esetben. Játssz le egy taktus nyolcadot és egy taktus triolát! Érezni fogod az átállás problémáját a második taktusban, de még ugyanitt, mivel hogy egymás után több triola is megszólal, össze fog rázódni a hármas osztás.

Amikor taktuson belül nyolcad után triola, majd utána megint nyolcad vagy tizenhatod jön, gyakorlásképpen játszd úgy, hogy végteleníted a triolát és csak akkor mész tovább, ha már a helyükre rázódtak a hangok. A páratlanból párosba való visszatalálás sem egyszerű. Most a triola után következő ritmikát végtelenítsd és ha megvan helyesen, csak akkor folytasd tovább a taktusban leírtakat. Miután úgy érzed, egyre gyorsabban megy a közlekedés párosból páratlanba és visszafelé, már ne játszd olyan sokszor a beismételt (végtelenített) ritmust, hanem minél előbb szállj ki belőle! Az utolsó fázisa ennek a módszernek az, hogy elhatározd a végtelenítést, de mégse ismételd be, hanem egyszeri leütés (lejátszás) után azonnal menj tovább. Nézzük, miről is beszélek! A lejátszandó két taktus:

Gyakorold így az első taktust:

Lassan fogyaszd a beismétléseket, ha már megy az előző:

Majd végül hagyd el az ismétlést:

Tedd ugyanezt a második taktussal: